Tuesday, February 22, 2011

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Honda NSR 500 1984: The second sin of presumption .. RANDY





Honda in 1983 reached the iris in the premier class, thus removing the only empty seat left in his important shouts then obtained in the World Championship. The House of Japan has pursued this title since 1966, fielding a formidable pair formed by Mike Hailwood and RC181. Although the Constructors' title was achieved, with regard to the pilots, the British ace was forced to bow to his Agostini and MV Agusta. Following this disappointment (and especially to concentrate on F1), the Japanese giant withdrew. After a decade spent away from the Honda Grand Prix made its return, the futuristic but never fielding competitive four-NR 500 empi dotata di pistoni ovali. Nonostante il fiume di capitali versati in questo progetto, la moto non si dimostrò mai all'altezza nel confronto con le pari cilindrata dotate di propulsore a due tempi che da anni dominavano incontrastate la Classe 500. Nel 1982 la Honda decise quindi di intraprendere una strada più convenzionale, mettendo in pista anche essa una moto con propulsore a due tempi. La NS 500 vide così la luce. Il progetto di questa moto si dimostrò ben riuscito sin dall'inizio: la motocicletta dopo una stagione di affinamento, nel 1983 consentì a Freddie Spencer di cogliere il tanto agognato alloro nella massima cilindrata del Motomondiale. La NS 500, dotata di un propulsore a tre cilindri (quando la concorrenza si avvaleva di motori a four-cylinder ..) even if it were not the most powerful bike of the lot, he proved with a power to weight ratio and an optimal cycle of states that made the bike ride and then made a well-exploited by the pilot. The goodness of this project was further proved by the fact that the version of "clients" of the NS 500 or RS 500, sold by private teams, meant that the drivers who brought the good results obtained in the race, which was becoming a World Championship " more and more of the official teams and spices that left less and less to individuals. For the season 1984 the HRC, just won the title strong, instead of continuing the development of the bike with which he had taken the iris decided to change it. La NS venne considerata giunta al limite del suo sviluppo e quindi nel Reparto Corse più grande del mondo, si decise di accantonare questa motocicletta. Per i tecnici infatti non si potevano spremere ulteriori cavalli dal propulsore 500 a tre cilindri senza andare a comprometterne seriamente l'affidabilità del basamento e dell'imbiellaggio. Si passò quindi al progetto della rivoluzionaria NSR 500 a quattro cilindri. Moto potentissima per l'epoca (si parla di oltre 140 CV!!), aveva una erogazione brutale, ma soprattutto venne dotata di alcune soluzioni tecniche che sulla carta furono valutate assolutamente vincenti! La più evidente in assoluto è senza dubbio la collocazione del serbatoio del carburante sotto al motore con il chiaro intento di abbassare il baricentro della motocicletta, migliorarne la distribuzione dei pesi ed aumentarne di conseguenza la guidabilità. Questa scelta tecnica prevede che la benzina arrivi al propulsore (un V4 di 90° con ammissione lamellare, alesaggio per corsa 54x54,5mm, cilindrata 499cc) con l'ausilio di una pompa meccanica e che gli scarichi passino sopra allo stesso (come sulla rivoluzionaria Elf-X dl 1978) incastonati nella parte superiore del telaio a diamante e separati dal torace del pilota solo dalla vetroresina e dallo stato di alluminio-amianto con cui è costruito ed è internamente ricoperto, il guscio del finto serbatoio. Non contenti, alla HRC decisero di equipaggiare la moto anche con freni e cerchi (questi ultimi nella allora inedita accoppiata 17" front and 18 "rear) carbon fiber. The latter choice is precisely that which gave a downturn in the 1984 season, bringing evidence of problems since the first GP on the calendar. The season opener in 1984 was disputed fact on the track at Kyalami, South Africa. Freddie Spencer immediately turned very strong with this new bike, beginning with the pole position. The asphalt runway of South Africa, however, was very spoiled, and because of stress due to various irregularities of the road surface, the Carbon rear wheel of the motorcycle World Champion with a crash gave way, causing it to fall and the shoulder injury that kept him on enforced rest. From that moment between the ace and the first American version of the NSR was forced cohabitation! Freddie also complained (rightly), that the motion due to the positioning of the exhaust "cook" who wore it. On some occasions the pilot refused to use it even in the race, preferring, to the despair of technical HRC, the old NS 500. Despite three victories and second place obtained by Freddie Spencer on the NSR (which should be added to the two captured aboard the NS), at the end of the season the only American driver won fourth place in the standings while the world title if they win Eddie Lawson and his Yamaha YZR 500. Starting from the year following the NSR was designed according to more conventional solutions and due to the gradual development work, Total became the weapon that allowed the GP to rule unchallenged throughout the second half of the nineties.

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